Norrköpings tidningar (recension)

Ystads allehanda

Kristianstadsbladet

Aftonbladet

Sydsvenska dagbladet

Sveriges Radios Kulturnytt

Olga Tokarczuk  |  Jakobsböckerna

Tiden är mitten av sjuttonhundratalet, platsen Podolien i det sydöstra hörnet av dåtidens Polen, som sträcker sig från Östersjön i norr nästan ända ner till Svarta havet. I söder, på andra sidan gränsfloden Dnestr, tar det Ottomanska väldet vid. Trakten är befolkad av polacker och judar, rusiner och turkar, och som alla gränsland är den platsen för ett ständigt utbyte av handelsvaror och idéer.

I denna historiska korsväg framträder den unge, vackre och karismatiske judiske predikanten Jakob Lejbowicz Frank. Hans läror kommer snabbt att splittra den judiska gemenskapen – för somliga är han en kättare, för andra en frälsare, och snart omges han av en krets lärjungar. Oron kring dem kan ändra historiens gång.

Med sitt överflöd av ämnen och gestalter är Jakobs­böckerna ett litterärt kraftprov av en av det samtida Polens viktigaste och mest lästa romanförfattare. Med stor omsorg om detaljerna frammanar Tokarczuk epokens fysiska verklighet – arkitekturen, kläderna, dofterna. Den undflyende Jakob Frank i bokens centrum är en reell historisk person, men Jakobs­böckerna handlar inte bara om det förflutna. Man kan också läsa romanen som en betraktelse över de vändpunkter som formar både länders och människors öden. I Tokarczuks roman blir sjuttonhundratalets Polen en spegel för de frågor som idag formar var del av Europa.

Till svenska av Jan Henrik Swahn

Utkommer oktober 2015

Inbunden, 992 sidor

ISBN 978-918-76052-2-2

Pris 335 kr

Kulturhuset Stadsteaterns internationella författarpris 2016 har tilldelats Olga Tokarczuks roman Jakobsböckerna i översättning av Jan Henrik Swahn. Läs mer här.

Den 23–25 oktober 2016 gästade Olga Tokarczuk Stockholm Literature på Moderna Museet. Hennes festivalanförande publicerades i en förkortad version i Expressen, läs mer här.

I början av oktober tilldelades Olga Tokarczuk för andra gången det prestigefyllda Nike-priset. Läs om reaktionerna på hennes uttalanden i samband med detta i Jan-Henrik Swahns artikel i Sydsvenska Dagbladet här, eller i Dorota Tubielewicz Mattssons krönika i Bulletinen här, som också innehåller delar av den artikel i Gazeta Wyborcza där Tokarczuk går i svaromål mot angreppen. Läs också Salomon Schulmans utmärkta understreckare i SvD om Jakob Frank!

bottom of page